Nacionalna koalicija za decentralizaciju (NKD) obaveštava javnost da Vlada Srbije nije oprostila dug koji Grad Niš ima prema Republici u vezi sa zemljištem aerodroma. Iako su:
- Gradonačelnik Bulatović,
- Zamenik gradonačelnika Banđur,
- Šef odborničke grupe SNS u Skupštini Grada Perišić,
- Načelnica Nišavskog okruga Sotirovski,
- Pojedini gradski većnici
više puta ubeđivali građane Niša da se aerodrom „mora“ pokloniti Republici zbog velikog duga za zemljište aerodroma, sada je očigledno zašto takve izjave nismo čuli od predstavnika Republike. Takav plan nije nikada ni postojao, na šta je NKD već javno ukazivao.Pre samo dve nedelje Gradonačelnik Bulatović je izjavio da je „otpisivanje duga u proceduri“ i u „fazi raskida“. Jučerašnja najava Ministarke Mihajlović da bi Ministarstvo odbrane i Grad Niš trebalo da formiraju komisiju koja „će se pozabaviti ovim pitanjem“, kao da je „dug grada ozbiljan problem“, ukazuje na to da dug svakako nije oprošten i da će samo biti preciznije utvrđen u budućnosti. Ćutanje Ministarstva odbrane po svim ovim pitanjima dodatno brine.
Sednica skupštine grada Niša, bedž “Ne damo niški aerodrom da propadne”
Grad Niš duguje 5.8 milijardi dinara za zemljište koje je vratio prethodnom vlasniku – Republici.Za javnost je važno da zna da do dan danas niti jedan dinar duga nije oprošten, a ukoliko se dug ne otplati u celosti po ugovoru će Grad biti dužan da plaća dnevnu kamatu od preko 6.000 evra počev od sredine 2020. godine.Zarad interesa Aerodroma u Beogradu, koncesionara i Air Serbia, niški aerodrom je žrtvovan zaključkom Vlade Republike iz februara i donošenjem odluke Skupštine Grada juna 2018.
Sva opravdanja za ovaj čin su se pokazala kao netačna:
- Republika nije još uvek uložila ništa u infrastrukturu aerodroma, što dokazuju i finansijski podaci, ali i svaki odlazak na aerodrom
- Republika nije obezbedila niti jednu novu liniju u Nišu
- Dug Grada za zemljište niškog aerodroma nije oprošten
Od preuzimanja od strane Republike, niški aerodrom je izgubio 2 linije (od kojih je jedna kasnije vraćena), beleži rekordno nizak nivo kargo saobraćaja, a broj putnika u januaru mesecu je u padu (-11.4%) u odnosu na januar 2018, prvi put posle 2012. godine.Cela afera Niški aerodrom pokazuje da je u Srbiji ukinuto Ustavom zagarantovano pravo građana na lokalnu samoupravu.Činjenica je da Gradonačelnik Niša ne sme ništa da preduzme da zaštiti materijalne i finansijske interese grada, čak i u ovako paradoksalnoj situaciji u kojoj strah od partijske hijerarhije Grad Niš košta milijarde dinara.
Nakon nekompetentne odluke gradskog rukovodstva Grad Niš poklonio je Republici aerodrom koji je bio u vlasništvu građana Niša a čija je vrednost bila najmanje 8,4 milijarde evra. Aerodrom generiše samo u turističkim uslugama oko 6 miliona evra za lokalnu ekonomiju u 2017 godini – pre preuzimanja od Republike. Sa padom broja putnika, kako je krenulo u januaru, i ovaj prihod pada.
Niš. 10.4.2018. Protest oko hiljadu nišlija zbog uzimanja niškog aerodroma ispred skupštine grada u Nišu u trenutku donošenja odluke
Ulaganja koja se tako dugo najvaljuju u medijima, još se nisu desila, a po svemu sudeći samo su paravan u predstojeću predizbornu kampanju i deo političkog marketinga.Aerodrom je donosio gradu 4 do 7 radnih mesta u lokalnoj ekonomiji na svako novo jedno radno mesto na aerodromu. Zato i veliki broj lokalnih samouprava i regiona u svetu subvencioniše rad svojih aerodroma kako bi obezbedile rast ekonomije.Kada je predat Republici na upravljanje, aerodom je imao 340.000 putnika godišnje sa tendencijom rasta broja putnika i budžet u plusu. Odluka je doneta bez prethodne analize ekonomske i društvene opravdanosti, pa je samim tim i nekompetentna.