Zabluda je da su svi izborni apstinenti opoziciono nastrojeni, naveo je sociolog Srećko Mihailović u Napokon Korisnoj Debati „Apstinencija: Mit i stvarnost“, koju je organizovala Nacionalna koalicija za decentalizaciju. Dodaje da političari treba da se obraćaju onim ljudima koji misle da njihov glas nije važan. Dok izvršni direktor CeSID-a Bojan Klačar objašnjava da je politička participacija u Srbiji ipak visoka, politikolog Boban Stojanović tvrdi da je desetogodišnje forsiranje antipartizma uništilo politički život u Srbiji.
Predstavljajući istraživanje o apstinenciji Nacionalne koalicija za decentralizaciju, autor Srećko Mihailović kaže da se preuveličava broj apstinenata.
Svaki drugi birač kaže – ne izlazimo jer naš glas ništa ne može da promeni, nije važan. Jednu četvrtinu građana baš briga ko je na vlasti. 14% građana navodi da se plaši, jer ne može da glasa za svoje, uticaće na njihov posao, platu, odlučuju se za „neutralan stav“; Ima više onih koji se plaše, ali ne priznaju. 13% građana ne zna zbog čega ne izlazi na izbore. Ponovo potvrđeno: neizlazak je sastavni deo jedne dimenzije političkog ponašanja. Nisu svi pasivni apstinenti, ali većina pasivnih ne izlazi, i obrnuto. Ljudi sa društvenog dna srednjih godina, više muškarci, spremni su za kupovinu tj. prodaju glasa – objašnjava Mihailović.
Političari veruju da je komunikacija sa mladima kao monolog, i da funkcioniše kao preko televizije kada se obraćaju, a kod mladih to ne prolazi. Ipak, generalno, participacija u Srbiji ispod je proseka Jugoistočne Evrope, ali je na nivou Zapadnog Balkana – navodi Klačar.
Politikolog Boban Stojanović kaže da razume partije koje se ne obraćaju mladima, jer su mladi najzahtevniji birači. Uzroke apstinencije vidi i u desetogodišnjem antipartizmu i antipolitičkoj klimi koju gradi vlast.
Stereotipi o apstinentima
Umesto da se orijentišu na ubeđivanje nesigurnih SNS glasača oni se orijentišu na imaginarne apstinente – zaključuje Mihailović.
On kaže da mlade treba obrazovati da razumeju politiku, ali ne propagandno, već suštinski.
Poruka ovog istraživanja je – političari treba da se obraćaju onim ljudima koji misle da njihov glas ne može ništa promeniti – naglašava Mihailović.
Politikolog Stojanović rekao je da je dominantna zabluda da su apstinenti opozicioni birači – i da treba samo da izađu i pašće vlast. Dodaje i da ne postoji kategorija kojoj ne može da se pristupi političkim porukama.
Direktor CeSID-a Klačar zaključuje da su ispunjena dva uslova za izlaznost na narednim izborima – važnost i takmičarska trka koja postoji. Dodao je i da ne očekuje da će izlaznost biti preko 4 miliona birača.
Kompletno istraživanje možete pogledati ovde. Ovo je bila 11. Napokon Korisna Debata u okviru Programa izborne reforme NKD-a.